Startside‎ > ‎

Komposisjonsmaling

Komposisjonsmaling er en maling hvor bindemiddelet er melklister. Tradisjonelt ble dette kokt på rugmel, men hvetemel er bedre egnet. Komposisjonsmaling er i utgangspunktet fullstendig vannbasert. Det er enkelt å lage denne typen maling, den er rimelig, brukervennlig og ble mye brukt tidligere. 

Høsten 2016 tok vi studenter i Aesthetic Outdoor Education med på et opplegg der vi eksperimenterte med å lage ulike malingstyper fra grunnen av. I forhold til komposisjonsmaling lærte vi at denne er ganske fleksibel i forhold til blandingsforhold, i alle fall i forhold  til påføring av malingen. Vi fikk også sjekket ut noen ulike kombinasjoner av rødt og oker, som kan utnyttes for å skape litt mer liv i den endelige fasaden. Det gjenstår å se hvordan malingen takler et møte med vestlandsværet, men så langt sverter fargene relativt lite.

Komposisjonsmaling er lett å påføre, og det er faktisk en fordel å male på vått underlag. Slutt på å vente til finværet kommer med andre ord. Du kan også male trykkimpregnert materiale direkte, materialer som ellers gjerne må stå og tørke ut et års tid før det kan males med tette malingstyper.

Komposisjonsmaling fester dårlig på flater som allerede er malt, men det er på den annen side svært enkelt å male over komposisjonsmaling. Bare å børste av det som måtte være løst, og male over på nytt. Komposisjonsmalingen kan virke noe primitiv, men ikke la deg lure: malingen har utmerkede egenskaper siden den er helt diffusjonsåpen og har lang holdbarhet.

Komposisjonsmaling ble oftest pigmentert med rødt jernoksidbasert pulver, gjerne falurødt og engelsk rødt. Du finner den på så godt som alle gamle låver, om enn under noen lag moderne maling.

På utdedoen i prosjektet har vi benyttet følgende oppskrift på komposisjonsmaling. Lett tilpasning av en tradisjonell oppskrift:
  • 4 liter vann
  • ca 200 gram salt 
  • ca 500 gram hvetemel
  • ca 500 gram jernoksid
  • En desj grønnsåpe

    Jeg koker maling som jeg lager mat: følger oppskriften sånn noenlunde :)
Kan også sette til 100 gram jernvitrol med tanke på bedre holdbarhet, men vi droppet dette. Grønnsåpen kan nok også utelates. Den er viktigst dersom du vil ha mer glans i malingen og setter til f eks linolje. Såpen bidrar da til at oljen ikke skiller seg fra den øvrige malingen. Merk imidlertid at dersom du tilsetter olje, så mister malingen noen egenskaper, særlig knyttet til diffusjon. 

Kok vann, mel og salt i en halvtimes tid. Rør så det ikke brenner fast i bunnen og unngå klumping. Deretter setter du til jernoksiden og koker det hele en ti minutters tid. Pass på dersom malingen blir for tyktflytende – den kan lett boble ganske kraftig. Stor gryte er en fordel. Til slutt kan du sette til grønnsåpe og rør skikkelig, før du lar  det hele kjøle litt ned. Bruk gjerne malingen mens den fremdeles er litt varm.

Nedenfor ser du studenter som koker maling, og lager vafler med de samme ingrediensene :)

Dersom du ser på videoen: studentene kunne nok spedd malingen med mer vann. Da ville den blitt lettere å påføre. Å tynne malingen er til gjengjeld en svært enkel sak. Det er bare å helle på vann til ønsket konsistens er oppnådd. Til trykkimpregnert virke er det helt genialt, siden du slipper å vente på at treet tørker ut før du kan male.